Tilbage tilbage

17. november 2019 kl. 15:00

Koncert for soloklaver med Marietta Petkova

Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum

Enhver festival har et hovednavn, en stjerne. Hvis vi i Ledøje-Smørum Musikforening - uden at forklejne andre - skal vove at bruge den betegnelse om en af de medvirkende musikere i sæson 2019/20, skal det være om pianisten ved denne koncert: Marietta Petkova.

Glødende poesi, grænseløs fantasi, blændende virtuositet - Journal de Genève
En pianist i verdensklasse - Die Rheinpfalz
Petkova er et guddommeligt inspireret naturligt talent - NRC Handelsblad

Marietta er født og opvokset i Bulgarien. I 1978, kun ti år gammel, vandt hun Grand Prix i den bulgarske National Piano Competition. Hun har efterfølgende vundet præmier og været finalist i adskillige internationale konkurrencer.

Marietta fik sin basis uddannelse som pianist i Bulgarien, videre studier i Wien, og i 1990 flyttede hun til Amsterdam for at studere på det daværende Sweelinck Conservatorium. Herfra dimitterede hun i 1994 med højeste udmærkelse.

Marietta er i dag en internationalt kendt, anerkendt og efterspurgt pianist, der har turneret overalt i Europa, i Nordamerika og i Japan, både med koncerter for soloklaver og med berømte orkestre. Hun giver også ofte masterclasses.

Marietta giver publikum en sublim oplevelse ved koncerterne. Hun finder ind til sjælen i musikken, så man får en ny oplevelse ud af selv nok så kendte musikværker. Et eksempel herpå er fra 2000, hvor hun vandt Amsterdam-publikum med en mindeværdig Rachmaninov-fortolkning i det navnkundige koncerthus "Concertgebouw". "Grandiose Petkova" og "Pianist Petkova: Ideel Rachmaninov fortolker" kunne man efterfølgende læse i overskrifterne i dagbladene De Telegraaf og NRC Handelsblad.

Marietta har foretaget et stort antal indspilninger. Ved hendes solo cd'er foretrækker hun ægtheden ved liveoptagelser. Hendes seneste cd, faktisk dobbelt-cd, med Debussy's 24 Préludes er udgivet så sent som i år. Ved koncerten i Ledøje-Smørum Musikforening vil hun bl.a. spille nogle af disse Préludes.

Ovenstående beskrivelse er et lille uddrag fra en omfattende beskrivelse og beretning på Marietta Petkova's hjemmeside: https://www.mariettapetkova.rocks